Home  >  Texty  >  blog
WILDLIFE FOTOGRAFIE
Počet zobrazení: 265415.1.2010 21:28:20
Britské Natural History Museum a časopis BBC Wildlife Magazine pořádají společně s nějakým hlavním sponzorem (v r. 2009 firma Veolia Environment) každoročně prestižní soutěž s názvem Wildlife Photographer of the Year. Zasílat své fotografie do různých kategorií soutěže může každý. Fotografie k ocenění vybírá komise složená z renomovaných osobností fotografie. Ceny komise udílí v různých kategoriích, hlavní cenou, bez ohledu na vypsané kategorie je ale Wildlife Photographer of the Year. V roce 2009 udělila porota pod vedením Mark(a) Carwardine hlavní cenu španělskému fotografovi José Luis Rodríguez za fotografii vlka skákajícího přes ohradu, s názvem „The storybook wolf“, kterou autor zaslal do soutěžní kategorie Animal Portraits. Veolia Environnement Wildlife Photographer of the Year - Overall Winner.

Je to bezpochyby parádní fotografie, Mark Carwardine, předseda poroty o ní řekl, že je to snímek zachycující tisíciletý vztah mezi člověkem a vlkem v jediném momentu. To podle mého opravdu vystihl. Je to ale taková fotka, že když jsem dostal do ruky Wildlife Magazine, ve kterém jsou v příloze vždy otištěny vítězné fotografie v jednotlivých kategoriích a vyprchalo první nadšení, tak zvítězila lehká závist a podíval jsem se na to čím to fotil, samozřejmě. Středoformát Hasselblad 503 s objektivem Plannar 80 mm a film 6x6 cm Fujichrome s použitím infračervené závory spouštějící exposici. „To dá fakt práci takovou fotku s takhle, pro wildlife fotografování nemotorným vybavením, pořídit“ pomyslel jsem si. „Musel asi někde v horách španělského venkova, kde ještě vlci volně žijí, na osamělé salaši porazit ovci a dlouhé noci čekat , aby obeznal kudy se vlci chodí nažrat na újeď. To dá práci, přemýšlení, chce to cit pro chování zvířat, spoustu času. Navíc s tímhle neohrabaným zařízením, kterým vyfotíte jen jeden obrázek. Nehledě na to, že při exposici musel blesknout a tím divoké vlky zradit.“ (Blesk neuvádí, ale jeho použití je myslím nasnadě, protože ISO 50, clona 11 a čas 1/30s by samy o sobě na dobře exponovanou večerní fotku vlka v pohybu nestačily. Nemluvě o lesku v oku vlka.).
“Je fakt dobrej “, řekl jsem si. „Cenu si zaslouží, taková fotka se nedělá každý den.“
S kamarády fotografy o fotkách z Wildlife Photo of the Year vždycky mluvíme, jak jinak. Někdy si řeknete, no takovouhle fotku mám taky..., někdy zase - to je úžasnej nápad, to bych mohl napodobit....Letos ale fotka toho vlka vnesla svou dokonalostí stín pochyb....alespoň u mne. Ale ne víc, než jsem psal výše.
Před několika dny prosáklo i do českého tisku, co bylo o něco dříve uveřejněno v zahraničí. Lidové noviny ve své webové verzi otiskly článek s názvem Vyfotil vlka v zoo a vydával ho za divokého. A vyhrál prestižní cenu.
“No vždyť jsem to říkal, že je na té fotce něco divnýho.” – byl jsem najednou “chytrej”. A trochu otrávenej.
Fotka byla pořízena v zooparku u Madridu. O wildlife fotografii se nedá ani uvažovat.
José Luis Rodríguez poslal do soutěže fotku, o které musel vědět, že nesplňuje pravidla soutěže: “fotografie musí zachycovat zvíře v jeho přirozeném a původním prostředí“, uvádí pravidla soutěže mimo jiné. Nevím jestli po něm porota chtěla vědět místo, kde byla fotografie pořízena, ale předpokládám, že pokud by to byla učinila (a to je její chyba, jestli to neudělala) a José Luis Rodríguez by odpověděl po pravdě, že v ohradě v zooparku, asi by mu cenu neudělili. Porotci udělali chybu (podvod fotografa vzhledem k vymezení kategorií soutěže je jasný) a tou svou chybou deklasovali celou, do té doby prestižní soutěž. Smutné. A já si vždycky říkal, nepochybně jako mnoho dalších, že bych soutěž měl také obeslat. Měl jsem ale pocit, že nemám dost vyjímečnou wildlife fotografii, která by měla šanci...

Se zvířetem v lidské péči se taková vyjímečná fotka dá pořídit o hodně, hodně snáz, ne-li vůbec.

Z leva: zajíc polní (naprosto divoký) a jestřáb lesní (v lidské péči).


Proč to ale fotografové „tolik řeší“, jestli je to wildlife nebo ne? Myslím, že vlastně a do značné míry kvůli sobě.
Jak by řekl klasik „fotografií je jako sraček“, a tak je opravdu těžké zaujmout. Zaujmout opravdovou wildlife fotkou v konkurenci perfektních fotografií zvířat v lidské péči (od člověkem vedených ptáků a zvířat, přes fotografování zvířat v zooparcích, až po fotky ze zoologických zahrad) je opravdu těžké.
Někdy je obtížné i zvíře v přirozeném prostředí vůbec vyfotit, natož v nějakých souvislostech jeho přirozeného chování, nebo dokonce s přesahem, který pochopí více lidí a nezaujme než jen několik biologů. Některá zvířata (ptáci, hmyz, ryby, atd.) se „wildlife“ dají vyfotit sotva tak ve stylu „do atlasu“, nebo „pro dokumentaci“...ale s tím fotograf a potažmo divák asi spokojen nebude, rozhodně ne do lepšího časopisu, který dobré fotky prodávají.
A v tom je možná „zakopaný pes“.
No ano, znáte to... Něco je oblíbené, ale obtížně získatelné (poptávka)...roste cena, a to nejen vyjádřená penězi...

Pokud mnozí řeknou, (a čítávám to dost často), mně je jedno, jak byla fotka pořízena, hlavně že mi líbí, tak lze očekávat, že přijde fotograf s fotografií, kterou získal s nějakou mírou „nápomoci“, a to už proto, že poptávka po úžasné fotce je teď, a ne za pět let, až se mu podaří stejně dobrou udělat wildlife. Je prostě fyzicky obtížné a finančně náročné, strávit tři roky potápěním se za polárním kruhem, abych nafotil zhruba 5 až 10 vyjímečných fotek tuleně leopardího v jeho přirozeném prostředí, nebo podobné fotky vyfotil v zoo při pravidelném krmení přes sklo obřího akvária. A když je to vlastně běžnému konzumentu fotky vlastně jedno, tak vlastně proč ne. Svět chce být klamán, a chce to lépe, rychle, nově, a pořád víc.

Takže je celkem logické, že leckde po světě, jak jinak, že nejvíce ve Spojených státech, ale i v Evropě samozřejmě, vznikají farmy zvířat určených pro filmování a fotografování. Není jistě velkým tajemstvím, že exklusivní záběry z africké buše na nichž třeba gepard pronásleduje svou kořist, natočené téměř širokoúhlým objektivem asi nebudou bez výrazné odborné „nápomoci“. Příkladů je mnoho, samozřejmě i z Evropy. A vím o čem mluvím.

Jsou to otázky, a odpovím za sebe:

Co je to pro mne wildlife fotografie?
Fotka, při jejímž pořízení nebylo fotografované zvíře lidskou vůlí nijak omezováno ve svých „rozhodnutích“ a nebylo „zvířetem v lidské péči“.

Má wildlife fotografie větší cenu, nebo smysl, než fotka s nápomocí?
Pro mně ano. Má pro mne větší smysl takovou fotku udělat, a taková fotka má pro mne i větší cenu. Věřím dokonce i tomu, že pro mnoho dalších, kteří se na ní podívají je taková cennější.
Obecně ale cennější být nemusí, a obvykle ani není. Záleží na kvalitě, dostupnosti, účelu, použití…
Přesto, nebo právě proto fotografie „zvířat v různém stupni lidské péče“, kromě těch ze zoologických zahrad, pořizuji.

Proč dělám fotky, které nejsou wildlife?
Důvodů je několik. Kromě toho, že mám absťák, když už dlouho nefotím, tak třeba: rád bych vyfotil zvíře při činnosti, která je v daném případě v přírodě obtížně zachytitelná, nějak exklusivní, alespoň pro mne. Podmínkou je, že to co fotka ukazuje by mělo být pro zvíře z hlediska jeho chování přirozené. To je i jeden z důvodů proč nefotím v zoo. A mimochodem nepřirozenost v chování onoho zmíněného vlka na fotce Wildlife Photo of the Year vedla k prvním pochybnostem. Podle zoologů by se divoký vlk plotem, který na fotce přeskakuje, nejspíš protáhl.

Kde je pro mne snesitelná míra nápomoci, aby to ještě byl wildlife?
Je to tam, jak jsem psal v předchozím bodě, kde končí „svobodné rozhodnutí“ subjektu. Pro příklad: újeď pro orly v zimě, to je pro mne snesitelné míra. Rozhodně to není vlk v zooparku, ať už u Madridu nebo třeba v Bavorsku.

Má smysl nějak označovat fotografie, tak aby bylo patrné v jakém kontextu vznikly?
Má. Upřímně řečeno, byl bych blázen, kdybych si svoje wildlife fotky devalvoval fotkami zvířat v lidské péči, aniž bych to oddělil. Vždyť o co by bylo snazší jít do zooparku, nebo dokonce do zoo a cvaknout portrét třeba pouhého jeřába, natož třeba tygra a vydávat to za wildlife fotku, než jezdit bůhvíkam za spousty peněz, často s osobním rizikem, nebo tvrdnout hodiny a hodiny v krytu, mnohdy s hubeným výsledkem? Podmínkou je, že na těch fotkách ten wildlife musí být znát.

Složité členění, které ve snaze oddělit wildlife a ne-wildlife fotky, které podle vzoru Fritze Polkinga uvádí třeba Václav Šilha, Rostislav Stach, a jiní, však odmítám. Je příliš podrobné, diskutabilní a vlastně, dle mého, neslouží tomu, čemu by mělo, a zdůrazňováním přisuzuje i špatným wildlife fotkám jaksi automaticky punc výjimečnosti.

Moje členění fotografií je poněkud příkřejší:
1)wildlife
2)zvíře v lidské péči
3)montáž

Všechny tyhle kategorie mají svůj smysl. Démonizovat a odsuzovat aranžovanou fotku zvířat v lidské péči je nesmyslné, ale vydávat takové fotky za wildlife fotografii je podle mne podvod.

Svobodně, pod vlivem svých předků, jsem se už dávno rozhodl, že podvody se nemají dělat.


Bohdan Němec, Plzeň, leden 2010

Puštík vousatý - v lidské péči...najatý

Komentáře k článku 'WILDLIFE FOTOGRAFIE'
Komentář 1-10 / 10
6.5.2010 19:55:22
Olda Basák
Pěkný článek,souhlasím.Já si fotím kde chci a co chci pokud to je dovoleno a neubližuje to foceným zvířatům.Vydávat fotky zvířat v lidské péči za wildlife beru jako podvod. Je to neetické a opravdové fotografi wildlife to podle mě ponižuje. Pokud je fotka pohledná, neměl by se fotograf stydět přiznat, jak fotka vznikla. To z něj dělá lepšího fotografa, alespoň v mých očích
19.4.2010 11:24:15
Mirek Zítek I MZPhoto.cz
Naprosto souhlasím s tímto výborným článkem. Pro mně osobně je fotografování příležitostí být v přírodě a pokud vznikne fotka, je to jakýsi bonus navíc. A obecně je mi jedno, je-li to fotka z workshopu, nebo z volné přírody. Samozřejmě vydávání fotek z WS či zvířat v lidské péči za volnou přírodu je podvod, vedoucí k devalvaci fotografie jako takové..Ale jak bylo v článku řečeno, svět chce být klamán a to nejen v oblasti fotografie..Asi to souvisí obecně se stavem společnosti :-( Dobré světlo!
18.3.2010 16:33:01
Štěpán Mikulka
Přidávám se k partičce, které se článek líbil. Ještě s dovolením přidám svůj názor. Myslím si, že skutečný milovník přírody by o hodně přišel, kdyby fotil jen živočichy v lidské péči. Určitě člověk zvíře daleko lépe pozná tehdy, když dodrží klasický postup: nastuduje si zvyklosti, vyhledá objekt, a pak jej po pár letech se štěstím vyfotí:-). Tohle si pak člověk zapamatuje asi napořád:-). Druhá věc je, že tato "neupřímnost" zbytečně komplikuje fotonováčkům život a lezou pak téměř do hnízd atd.
27.1.2010 09:51:38
leroaftectrat-online
precist cely blog, docela dobre
7.1.2010 23:36:36
Ondřej P. | NaturePhoto.cz
Bohdane, vidím to podobně, ale fotím i v ZOO, hlavně že mám důvod jít ven :-) Nikdy jsem neměl problém osvětlovat podmínky vzniku fotky, určitě mi to pomohlo. Ale nikoho nesoudím, ať si každý najde přístup, který mu vyhovuje.
7.1.2010 22:59:51
Mino
No mal som napisal dlhy prispevok ale nevosiel sa, mal by si si nastavit aby neumoznilo pisat viac ako sa tam vmesti :)
7.1.2010 22:58:51
Mino
Uz nejaku dobu presne nad tymto premyslam. Osobne na to ako vznikla fotka prihliadam vo volekej miere lebo mam na vlastnej kozi vyskusane aky je rozdiel najst zvierat, komponovat do fotky a preniest tam este aj nejaky zaujimavy moment vo volnej prirode a zo zvieratom v ludskej starostlivosti. pre mna osobne moje fotky zo zvieratami v zajati maju len dokumentacnu hodnotu. Rovnako ma "beru" aj taketo fotky na nete. Casto aj horsia fotka ktoru vacsina ludi hodnote priemerne ma pre mna vacsiu cenu
6.1.2010 10:17:29
Petr Bambousek
Výborný úvaha nad etikou fotografie! Musím přiznat, že patřím také k těm, kterým je celkem jedno, jakým způsobem fotografie vznikla, pokud je v ní nápad. Kažopádně vydávání zvířat v lidské péči za wildlife je podle mě ukázka naší nenasytnosti. PS: Dilema s posláním fotografie jsem vyřešil stejně jako ty :-) Petr
6.1.2010 21:01:46
Bohdan Němec
Jo Petře, nenasytnost - moc pěkně vystiženo.
6.1.2010 08:22:10
Václav Bambula
Ahoj Bohdane, pěkně jsi to napsal a plně souhlasím. Vašek
Komentář 1-10 / 10
Napsat komentář
Jméno
E-mail
E-mail se zobrazi jen administrátorovi.
Text
Maximálně 500 znaků. Delší text bude oříznut.
0/500
Všechny položky jsou povinné.